Thursday, September 9, 2010

Setahun yang Lalu

28 Ramadhan 1431, genap setahun Hijrah aku solat duduk di kerusi!! tarikh yang tidak dapat kulupakan setahun yang lalu. pada malam 28 Ramadhan 1430, aku mengalami kesakitan di bahagian bawah tulang belakangku setiap kali hendak bangun dari sujud...... rasa seperti hendak putus!! bukan kemahuanku, tetapi telah ditakdirkan hidupku begini. adakalanya terasa malu apabila makcik-makcik yang lebih senior dariku masih boleh solat seperti orang lain....

pada awal Ramadhan tahun lalu, aku telah disahkan menghidapi Osteoarthritis (radang sendi). ketika itu kesakitan yang kurasakan cuma pada peha kananku dan juga sendi punggung tersebut. sakitnya berterusan lebih-lebih lagi ketika duduk dan memandu. sejak itu, urusan rumahtangga yang mudah menjadi susah buatku. memasak yang suatu masa dahulu mudah dan menjadi kegemaranku, tidak dapat kulakukan lagi dengan mudah... malah diriku menghadapi kesulitan ketika hendak menyarung seluar, apatah lagi menyarung setokin!!

dan pada 29 September 2009, aku telah menjalani Bone Scan di Nuclear Medicine Centre, The National Cancer Society of Malaysia. saat menantikan keputusanku, aku diarahkan menjalani semula ujian tersebut sekali lagi. hati ini semakin tertanya-tanya, apakah aku menghidapi sesuatu yang serius. air mata mengalir ketika aku berbaring di scanning table. teringatkan anak-anak yang masih memerlukan kasih-sayangku. hasil ujian tersebut menunjukkan hampir semua sendi-sendi pada tubuhku mengalami arthritis! dan juga tulang belakang di bahagian bawah abdomen di kenali sebagai L4 & L5 mengalami degenarative arthritis yang agak serius menyebabkan kesakitan yang kurasakan itu. alhamdulillah, ianya bukan cancer. namun ianya menyebabkan diri ini tidak boleh berdiri atau duduk terlalu lama.

keputusan tersebut kuterima dengan hati yang redha. Ya Allah, aku terima ujianMu ini. namun berikanlah aku kekuatan untuk meneruskan kehidupanku dengan penyakit yang kualami ini....
berikanlah aku kekuatan untuk terus beribadah kepadaMu tanpa rasa jemu....

2 comments:

  1. I cant imagine going through that physical pain everyday,dont feel bad that you have to duduk for solat..may allah reward you the same pahala as everyone as you still do it despite the pain.Your family love you and will always be there for you.keep strong..what is the amazing thing is you are still wonderful,kind and thoughtful to others even though you are suffering.

    ReplyDelete
  2. thanks for the thought & doa dear Shila.... i really appreciate it.

    ReplyDelete